LIDER, LIDERA, LIDERAZGO, LIDERAZGOS (I)

LEADER, LEADER, LEADERSHIP, LEADERSHIP (I)

DEFINICIÓN DE LÍDER/ Definition of Leader

la-llave-del-exito

Líder del idioma ingles LEADER se refiere a una persona que actúa como guía o vocero de un grupo o equipo y para que su liderazgo sea efectivo, son los miembros de ese grupo o equipo quienes le reconocen como tal por sus capacidades. El Líder tiene la particularidad de influir en otras personas y es debido a su conducta o sus palabras que logran incentivar a los miembros de su grupo o equipo, logrando llevarlos a que trabajen hacia un objetivo común beneficioso. Según sea la forma de conllevar al equipo o grupo este Líder se le puede considerar:

Leader of the English language LEADER refers to a person who acts as a guide or spokesperson for a group or team and for their leadership to be effective, it is the members of that group or team who recognize them as such due to their capabilities. The Leader has the particularity of influencing other people and it is due to his behavior or his words that they manage to encourage the members of his group or team, managing to lead them to work towards a common beneficial objective. Depending on the way of leading the team or group, this Leader can be considered:

  • EL LIDER AUTORITARIO que son los que generalmente toman las decisiones sin dar ningún tipo de explicaciones. THE AUTHORITY LEADER who are the ones who generally make decisions without giving any kind of explanations.
  • EL LIDER DEMOCRATICO es aquel que permite que siempre opinen todos y su decisión se basa en el consenso de las mismas. THE DEMOCRATIC LEADER is one who allows everyone to always have an opinion and his decision is based on their consensus.
  • EL LIDER LIBERAL aquel que muestra una conducta pasiva que delega el poder en los demás. THE LIBERAL LEADER one who shows a passive behavior that delegates power to others.
Por la INFLUENCIA de los LÍDERES hacia su grupo o equipo estos se clasifican en:

And due to the INFLUENCE of the LEADERS towards their group or team, these are classified as:

El líder carismático, llegan a modificar los valores, las creencias y las actitudes de sus seguidores. Entre los líderes de la historia que se acercan a este perfil para sus seguidores estaba Adolf Hitler, Juan Domingo Perón, Alan García entre otros.. 

The charismatic leader, they get to modify the values, beliefs and attitudes of their followers. Among the leaders of history who approach this profile for their followers were Adolf Hitler, Juan Domingo Perón, Alan García among others.

El líder transaccional, el que se limita a aportar los recursos que considera válidos para el desarrollo de su grupo o equipo. Lo que si esta muy claro es que no puede existir un grupo, equipo personas sin nadie que asuma ese rol de liderazgo, sea como sea ese grupo o equipo o por sutíl que sea su desempeño.

The transactional leader, who is limited to providing the resources that he considers valid for the development of his group or team. What is very clear is that there cannot be a group, team, people without anyone who assumes that leadership role, whatever that group or team may be, or however subtle its performance may be.

Todas las personas necesitamos de un cierto grado de organización en su vida, y para ello es esencial que exista un guía, alguien que tome o evalúe las decisiones importantes y que mantenga a sus compañeros animados y enfocados en un objetivo, para que no se pierda el sentido de la unión. Sea un pequeño grupo de amigos hasta un país entero, todos se basan en un sistema jerárquico y, aunque a simple vista puedan parecer ejemplos dispares, en ambos casos el papel de líder es más difícil de mantener que de alcanzar. All people need a certain degree of organization in their life, and for this it is essential that there is a guide, someone who makes or evaluates important decisions and who keeps their colleagues encouraged and focused on a goal, so that they do not get lost. the sense of union. Be it a small group of friends to an entire country, all are based on a hierarchical system and, although at first glance they may seem disparate examples, in both cases the role of leader is more difficult to maintain than to achieve.

La metodología de elección del líder

The methodology of choosing the leader

La metodología de elección del líder o guia, puede dar lugar a líderes formales (elegidos por una organización) o líderes informales (emergen del propio grupo). Ej.: de líder formal es el capitán de un equipo de fútbol elegido tras una votación en la que participan todos sus compañeros. Ej.: de líder informal, en cambio, podría ser aquel estudiante que, en un grupo de estudio, impulsa las acciones de manera espontánea.

The methodology for choosing the leader or guide can lead to formal leaders (chosen by an organization) or informal leaders (emerging from the group itself). Eg: formal leader is the captain of a soccer team chosen after a vote in which all his teammates participate. Eg: an informal leader, on the other hand, could be a student who, in a study group, promotes actions spontaneously.

En el ámbito del desarrollo de software, por ejemplo, existe el cargo laboral Lead Programmer,(Programador líder) y se utiliza en inglés aun en países hispanos, en donde quien asume este rol debe tener a su cargo uno o más equipos de programadores y entre sus posibles obligaciones se encuentra la supervisión del trabajo realizado por los demás, dando consejos y ofreciendo su ayuda para resolver cualquier problema que pueda surgir a lo largo de la vida de cada proyecto. Cabe mencionar que no siempre cumple la función de programador propiamente dicha, sino que muchas veces utiliza sus conocimientos y su experiencia para alcanzar con éxito los objetivos propuestos por sus superiores.

In the field of software development, for example, there is the job title Lead Programmer, and it is used in English even in Hispanic countries, where whoever assumes this role must be in charge of one or more teams of programmers and among his possible obligations is the supervision of the work carried out by others, giving advice and offering his help to solve any problems that may arise throughout the life of each project. It is worth mentioning that he does not always fulfill the function of a programmer itself, but often uses his knowledge and experience to successfully achieve the objectives proposed by his superiors.

REQUISITOS PARA SER UN GRAN LIDER / Requirements to be a great Leader

Algunos de los requisitos o características más importantes de todo líder exitoso son: que sabe escuchar a los integrantes de su grupo; que se acerca a cada uno de ellos y se toma el tiempo de conocerlos bien, prestando especial atención a sus necesidades; que no se muestra como un amo todopoderoso, sino que intenta dar un espacio a cada uno, para que todos sientan que forman parte de las decisiones; que sabe aprender de sus errores y que no tiene miedo al cambio, dado que en éste reside el secreto de su continuidad en el rol.

Some of the most important requirements or characteristics of every successful leader are: that he knows how to listen to the members of his group; that he approaches each one of them and takes the time to get to know them well, paying special attention to their needs; that he does not show himself as an all-powerful master, but rather tries to give each one a space, so that everyone feels that they are part of the decisions; that he knows how to learn from his mistakes and that he is not afraid of change, since in it lies the secret of his continuity in the role.

Existe el mito que muchas personas son líderes naturales, os confirmo que esto no es necesariamente cierto, en todo caso se precisa acondicionar y procurar mediante la formación constante y el aprendizaje.  Contrario a los que muchos muchas quieren, o muchos y muchas creen «No es fácil de asumir una posición de liderazgo, incluso si estás catalogado yá como tal en el trabajo o después de un ascenso repentino». La verdad es que hay que trabajar día a día minuto a minuto para lograr convertirnos en el tipo de lider que tendrá éxito.

There is a myth that many people are natural leaders, I confirm that this is not necessarily true, in any case it is necessary to condition and procure through constant training and learning. Contrary to what many many want, or many and many believe «It is not easy to assume a leadership position, even if you are already classified as such at work or after a sudden promotion.» The truth is that you have to work day by day, minute by minute, to become the type of leader who will be successful.
Puntos a trabajar para ser un gran LIDER:

Points to work to be a great LEADER:

280_0_2998055_86089
  • SEGUIR APRENDIENDO CONSTANTEMENTE PORQUE NO LO SABEMOS TODO. Nadie lo sabe todo y siempre se puede aprender de otros líderes dentro de la empresa inclusive. Emular algunos de sus estilos de liderazgo y pedir que su mentor os aconseje, leer artículos de liderazgo, web de negocios, seguir a los líderes de fama mundial en Twitter, LinkedIn, Facebook, ayuda mucho a desarrollar su propio estilo de liderazgo a través del tiempo, a medida que recibes la retro-alimentación de tus compañeros y subordinados directos. KEEP LEARNING CONSTANTLY BECAUSE WE DON’T KNOW EVERYTHING. Nobody knows everything and you can always learn from other leaders within the company even. Emulating some of their leadership styles and asking your mentor to advise you, reading leadership articles, business website, following world famous leaders on Twitter, LinkedIn, Facebook, helps a lot to develop your own leadership style through time, as you receive feedback from your peers and direct reports.
  • EL COMO COMUNICARSE, recomiendo sentarte con tu equipo (si es por distancia via plataforma online de reuniones) Y en esta reunión ponerse de acuerdo con el equipo sobre las prestaciones y el medio en el que se deban comunicar, el correo electrónico o las redes sociales así como darnos un tiempo para saber de ellos por videollamadas. Es bueno tener un lugar en donde poder escribir un párrafo con más dedicación para nuestro equipo que solo un par de frases y aprovechar si tienen alguna pregunta o inquietud para poder manejar y trabajar. HOW TO COMMUNICATE, I recommend sitting down with your team (if it is by distance via online meeting platform) And in this meeting agree with the team on the benefits and the medium in which they should communicate, email or social networks as well as giving us time to hear from them through video calls. It is good to have a place where we can write a paragraph with more dedication for our team than just a couple of sentences and take advantage if they have any questions or concerns to be able to drive and work.
  • COMPARTIR CREDIBILIDAD, Muchos aunque no lo quieran reconocer comienzan a desarrollar un gran ego y empiezan a tomar super relevancia o crédito a su propio trabajo: informes, proyectos etc. Esto puede ir en contra a largo plazo debido a que su equipo o subordinados no estarán motivados y querrán irse. Cuando más empleados se van, se señala a los altos mandos que hay algo mal con el líder, lo que podría resultar su fín. Siempre debemos por lo tanto, tener a los miembros del equipo de lado de uno, hacerlos partícipes co-participes de los proyectos y no hacerlo a título propio. Esto da muy buenos resultados y muchas veces apoya tu crecimiento. SHARE CREDIBILITY, Many, even if they do not want to recognize it, begin to develop a great ego and begin to take super relevance or credit to their own work: reports, projects, etc. This can work against you in the long run because your team or subordinates will not be motivated and will want to leave. When more employees leave, it signals to the higher ups that there is something wrong with the leader, which could prove to be the end of it. Therefore, we must always have the team members on one side, make them participate co-participants in the projects and not do it in their own capacity. This works very well and often supports your growth.
  • NO A LA MICROGESTION, Otro desafíos que tenemos los líderes es que queremos acapararlo todo. La Micro gestión provoca estrés y no da tiempo para ejecutar proyectos de más alto nivel. En lugar de tratar de hacerlo todo, a un buen Líder se le reconoce por su facilidad responsable del saber delegar ese trabajo y de manera uniforme entre su equipo, de tal manera que cada proyecto se reproduce en sus propias fortalezas. Si se debe supervisar la finalización de las obras de lejos y tener registros de entrada semanales para asegurarse de que está completo y que va de forma acertada y concluirá en el tiempo preciso… NO MICRO-MANAGEMENT, Another challenge that leaders have is that we want to monopolize everything. Micro management causes stress and does not allow time to execute higher level projects. Instead of trying to do it all, a good Leader is recognized for his ease, responsible for knowing how to delegate that work and in a uniform way among his team, in such a way that each project is reproduced in its own strengths. If you have to monitor the completion of the works from afar and have weekly check-ins to make sure that it is complete and that it is going on correctly and will be completed in the precise time …
  • ACEPTAR LAS CRITICAS DE MANERA CONSTRUCTIVA. No hacerlo es NEGATIVO. Es importante el saber recibirlas y analizarlas todas para luego hacer una auto-evaluación de las críticas, definiendo lo que es cierto. lo que es útil y separando aquellas que se funda en los sentimientos tóxicos como los celos o envidias. Debemos pensar siempre que se debe tomar las criticas de quien viene incorporarlas a nuestros quehaceres diarios de liderazgo ya que nos ayudará al logro de la excelencia. ACCEPT THE REVIEWS IN A CONSTRUCTIVE WAY. Failure to do so is NEGATIVE. It is important to know how to receive and analyze them all and then make a self-evaluation of the criticisms, defining what is true. what is useful and separating those that is based on toxic feelings such as jealousy or envy. We must always think that the criticisms of whoever comes should be taken into account, and incorporate them into our daily leadership tasks as it will help us achieve excellence.
  • SIEMPRE DEBEMOS ESTABLECER EXPECTATIVAS CLARAS PARA EL EQUIPO, EL PERSONAL, SEGUIDORES O MASA PÚBLICA. Siempre es importante comunicar lo que se desea, lo que se espera de ellos y de cómo pueden ellos lograr las tareas que comprobaremos. De esta manera, debemos crear un protocolo que pueden seguir para que respondan a las expectativas, y lo que es mejor que estas sean superadas. WE MUST ALWAYS SET CLEAR EXPECTATIONS FOR THE TEAM, STAFF, FOLLOWERS OR THE PUBLIC. It is always important to communicate what is wanted, what is expected of them and how they can achieve the tasks that we will verify. In this way, we must create a protocol that they can follow so that they respond to expectations, and what is better that they are exceeded.
  • LA IMPORTANCIA DE ADAPTARNOS AL CAMBIO O CAMBIOS, Para un LIDER significa el adaptarse a las personas y a nuevas situaciones de trabajo, de todo. Estos cambios constantes nos pueden ubicar en distintos roles o en un área diferente dentro de una empresa o comisión y tratar con nueva gente. Puede que no obtengas los mismos resultados con técnicas anteriores ante nuevas situaciones CUIDADO, y la gente nueva lo que no tiene porque es justo adaptarse a ellas. Algunos lideres tenemos más sentido que otros, unos son más independientes en lugar de ser colaborativos. THE IMPORTANCE OF ADAPTING TO CHANGE OR CHANGES, For a LEADER it means adapting to people and new work situations, everything. These constant changes can place us in different roles or in a different area within a company or commission and deal with new people. You may not get the same results with previous techniques in new situations. BEWARE, and new people do not have what they do not have because it is fair to adapt to them. Some leaders make more sense than others, some are more independent rather than collaborative.
  • LA IMPORTANCIA DE LA ESCUCHA ACTIVA, Los líderes podemos salir adelante por sí mismos, hablando y tratando de empujar a la gente en una dirección u otra. El tema es en lugar de eso SABER ESCUCHAR lo que se nos está diciendo, aprender a oír a la gente que nos rodea. Precisa escuchar antes de hablar, porque asi tienes más datos y pensamientos para avanzar. Si nos la pasamos hablando todo el tiempo, la gente va a sentir como que nos importan y mucho menos lo que nos tengan que decir, y eso es PELIGROSO. Así seamos políticos no somos TIRANOS. THE IMPORTANCE OF ACTIVE LISTENING Leaders can get ahead on their own, talking and trying to push people in one direction or another. The theme is instead KNOWING TO LISTEN to what is being said to us, learning to listen to the people around us. You need to listen before you speak, because that way you have more data and thoughts to move forward. If we talk all the time, people will feel like we care, much less what they have to say to us, and that is DANGEROUS. Even if we are political, we are not TYRANS.
  • CAPACITAR, FORMAR A LA GENTE QUE NOS RODEA ES DE UN GRAN LIDER. Contrario a lo que muchos Pseudo-lideres creen particularmente quien suscribe la presente disfruta con la formación y los conocimientos que imparto y más aún con el gran despliegue de conocimientos que encuentro en mi entorno. Como lideres que apuntamos a ser GRANDES eso nos beneficia muchísimo, por ejemplo en el trabajo, con la finalidad de distribuirlo mejor y empezar a posicionarse para los papeles más grandes en la empresa, por ello el entrenar al equipo es la excelencia colectiva. No hay otra manera de hacerlo, lo tiene que hacer uno, preocuparse uno uno es el Lider. ¿Sabes cuáles son las habilidades que necesita? Pués comienza por enseñarles y desarrollar con ellos sus habilidades y explicarles cómo utilizarlas mejor para ayudarse en común y a la empresa, al proyecto que queremos sacar adelante. TRAINING, TRAINING THE PEOPLE THAT SURROUND US IS A GREAT LEADER. Contrary to what many Pseudo-leaders believe, those who subscribe to this document particularly enjoy the training and knowledge that I impart and even more so with the great display of knowledge that I find in my environment. As leaders who aim to be GREAT, that benefits us a lot, for example at work, in order to distribute it better and begin to position ourselves for the biggest roles in the company, so training the team is collective excellence. There is no other way to do it, you have to do it, worrying about yourself, one is the Leader. Do you know what are the skills you need? So it begins by teaching and developing their skills with them and explaining how to better use them to help each other and the company, the project that we want to carry out.
  • SER CONSECUENTE DE NUESTROS ACTOS, SER RESPONSABLES Si nuestro equipo no está funcionando, entonces es nuestra culpa. Si no les hacemos participes, no esperemos que realicen las cosas al más alto nivel. Es importante invertir en nuestra propia formación y desarrollo personal, día a día y así darle un buen apoyo a nuestro equipo. El asumir la responsabilidad de sus acciones es vital, no busquemos cabeza de turco o no coloquemos o traslademos los errores al equipo. BE CONSISTENT OF OUR ACTS, BE RESPONSIBLE If our equipment is not working, then it is our fault. If we don’t involve them, let’s not expect them to do things at the highest level. It is important to invest in our own training and personal development, day by day and thus give our team good support. Taking responsibility for their actions is vital, let us not seek a scapegoat or place or transfer mistakes to the team.

CUALIDADES DEL LIDERAZGO / Leadership Qualities

En los albores de la historia el concepto de Cualidades del Lider era concebido como un ser superior al resto de los miembros del grupo, con atributos especiales y cualidades de Liderazgo predominantes. Un individuo al demostrar su superioridad ante la comunidad se convertía en el líder.

At the dawn of history the concept of Leader Qualities was conceived as a being superior to the rest of the group members, with special attributes and predominant Leadership qualities. An individual by demonstrating his superiority to the community became the leader.

Se consideraba que tenia poderes o atributos especiales que se transmitían biológicamente o era un don de los dioses, es decir, nacían con ellos. Sin embargo, aún entonces, se buscó a través de la transmisión de conocimientos y habilidades crear líderes. Con el auge de la psicología, se ha tratado de fundamentar esta perspectiva a partir del fuerte vínculo psicológico que establecemos con nuestro padre, la primera figura arquetípica que tenemos.

It was considered that they had special powers or attributes that were transmitted biologically or it was a gift from the gods, that is, they were born with them. However, even then, it was sought through the transmission of knowledge and skills to create leaders. With the rise of psychology, an attempt has been made to base this perspective on the strong psychological bond that we establish with our father, the first archetypal figure we have.

Estudios psicológicos sobre las cualidades del liderazgo sostienen que buscamos en nuestros líderes la seguridad que nos proporcionaba el símbolo paterno. Y así, como conceptualizábamos a nuestro padre como un ser perfecto e infalible, reproduciendo de alguna manera esta fijación hacia nuestros líderes, considerándolos, por lo tanto, más grandes, más inteligentes y más capaces que nosotros. Por ello, es que individuos superiormente dotados serán vistos como líderes potenciales y colocados en una posición de Liderazgo, donde, finalmente se convertirían,  incluso a pesar de ellos mismos en líderes.

Psychological studies on the qualities of leadership maintain that we look for in our leaders the security that the paternal symbol provided us. And thus, how we conceptualized our father as a perfect and infallible being, reproducing in some way this fixation towards our leaders, considering them, therefore, bigger, smarter and more capable than us. Therefore, it is that superiorly gifted individuals will be seen as potential leaders and placed in a position of Leadership, where they would eventually become leaders, even despite themselves.

Durante mucho tiempo se ha pretendido definir y medir los rasgos y las habilidades de los líderes, sin embargo, no se ha logrado hasta ahora un consenso al respecto.   Las listas y las explicaciones son muy diversas, amplias y heterogéneas. Estos listados reflejan, más que las cualidades verdaderas de un líder, los valores prevalentes en la sociedad o la imagen del líder ideal.   Aunque actualmente ya no se piensa que estas cualidades de liderazgo son supernaturales y que las habilidades que hacen a un líder son comunes a todos, si se acepta que los líderes poseen estas en mayor grado. Los estudios sobre las cualidades de liderazgo señalan que los líderes atienden a ser más brillantes, tienen mejor criterio, interactúan más, trabajan bien bajo tensión, toman decisiones, atienden a tomar el mando o el control, y se sienten seguros de si mismos.

For a long time it has been tried to define and measure the traits and abilities of leaders, however, until now a consensus on this has not been reached. The lists and explanations are very diverse, extensive and heterogeneous. These lists reflect, more than the true qualities of a leader, the prevailing values ​​in society or the image of the ideal leader. Although nowadays it is no longer thought that these leadership qualities are supernatural and that the abilities that make a leader are common to all, if it is accepted that leaders possess these to a greater degree. Studies on leadership qualities show that leaders tend to be brighter, have better judgment, interact more, work well under stress, make decisions, tend to take command or control, and feel confident.

EL LIDERAZGO / The leadership

El liderazgo es el conjunto de habilidades gerenciales o directivas, que posee una persona para influir en la forma de ser de las demás personas o en un grupo de personas, logrando que este equipo trabaje con entusiasmo, en el logro de metas y objetivos. También es la capacidad de tomar la iniciativa, gestionar, convocar, promover, incentivar, motivar y evaluar a un grupo o equipo. Leadership is the set of managerial or directive skills that a person possesses to influence the way of being of other people or a group of people, making this team work with enthusiasm, in the achievement of goals and objectives. It is also the ability to take the initiative, manage, convene, promote, incentivize, motivate and evaluate a group or team.

En la Administración de Empresas el liderazgo es el ejercicio de la actividad ejecutiva en un proyecto, de forma eficaz y eficiente, sea éste personal, gerencial o institucional (dentro del proceso administrativo de la organización).  El liderazgo entraña una distribución desigual del poder. Los miembros del grupo no carecen de poder; dan forma a las actividades del grupo de distintas maneras. Aunque, por regla general, el líder tendrá la última palabra.

In Business Administration, leadership is the exercise of executive activity in a project, effectively and efficiently, be it personal, managerial or institutional (within the administrative process of the organization). Leadership entails an unequal distribution of power. Group members are not without power; they shape group activities in different ways. Although, as a rule, the leader will have the last word. 

La palabra «liderazgo» en sí misma puede significar un grupo colectivo de líderes, o características especiales de una figura CÉLEBRE. También existen otros usos para esta palabra, en los que el líder no dirige, sino que se trata de una figura de respeto (como una autoridad científica, gracias a su labor, a sus descubrimientos, a sus contribuciones a la comunidad). Junto con el rol de prestigio que se asocia a líderes inspiradores, un uso más superficial de la palabra «liderazgo» puede designar a entidades innovadoras, aquellas que durante un período toman la delantera en algún ámbito, como alguna corporación o producto que toma la primera posición en algún mercado.

The word «leadership» itself can mean a collective group of leaders, or special characteristics of a CELEBRATE figure. There are also other uses for this word, in which the leader does not lead, but is a figure of respect (as a scientific authority, thanks to his work, his discoveries, his contributions to the community). Along with the prestigious role that is associated with inspiring leaders, a more superficial use of the word «leadership» can designate innovative entities, those that for a period take the lead in some area, such as some corporation or product that takes the first position in some market.

Anuncio publicitario

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s